دیابت نوع 2 در نوجوانان نشان ‌دهنده‌ی وجود خطر عوارض بیشتراست

1 مارس 2017- یک مطالعه توسط محققان آمریکایی نشان داد که جوانانی که از دیابت نوع 2 رنج می‌برند بیش از نوجوانانی که به دیابت نوع 1 مبتلا هستند، در معرض خطرعوارض دیابت می باشند.

 به عنوان بخشی از این تحقیق، در مجموع از 1746 نوجوان یا فرد جوان مبتلا به دیابت نوع 1 و بیش از 270 نوجوان یا فرد جوان مبتلا به دیابت نوع 2 ثبت نام گردید.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کلورادو به بررسی سرعت ابتلا به 5 عارضه‌ی اصلی مرتبط با دیابت در میان این افراد پرداختند، این عوارض شامل رتینوپاتی، بیماری کلیوی دیابت، نوروپاتی محیطی، سختی شریانها و فشارخون بالا بود.

پس از 8 سال بررسی، حدود یک سوم از افراد گروه دیابت نوع 1 مشکلات سلامت بیشتری داشتند اما 75 درصد از افراد گروه دیابت نوع 2 به یکی از عوارض این بیماری مبتلا شده بودند.

یافته‌ها نشان داد سن، جنسیت، نژاد و مقدار قندخون اندازه‌گیری شده در طول زمان، شیوع عوارض را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تغییر نمی‌دهد.

محققان دریافتند که تقریباً 20 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، دارای علایم اولیه‌ای از نفروپاتی دیابتی( بیماری کلیوی دیابت) هستند درحالیکه تنها 6 درصد از افراد گروه مبتلا به دیابت نوع 1 به مشکلات کلیوی مبتلا شده اند.

بیماری چشمی (رتینوپاتی ) در 9 درصد از گروه مبتلایان به دیابت نوع 2 و در 6 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مشاهده شد. نویسنده‌ی ارشد این پژوهش، دکتر Dana Dabelea از روسای مطالعه‌ی ملی SEARCH گفت: بار فزاینده‌ی عوارض زودرس در افراد جوان مبتلا به دیابت نیاز به تحقیقات  بیشتری برای روشن شدن علل و یافتن استراتژیهای مداخله‌ای موثر برای مقابله با آن دارد، برآورد وجود عوارض در نوجوانان و بزرگسالان جوان که تحت درمانهای فعلی هستند، بسیار مفید است بویژه به این دلیل که این عوارض در اکثر آنها مشاهده می‌شود. ما باید مطمئن شویم که هر فاکتور خطر تا حد امکان تحت کنترل باشد، تا بتوانیم از مشکلات آتی جلوگیری نماییم.

 در طی 20 سال گذشته، مطالعه‌ی SEARCH for Diabetes به بررسی جوانان پرداخته و بر تأثیرات دیابت بر افراد جوان تمرکز کرده است.

دکتر Saydah دانشمند ارشد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: بر اساس این پژوهش ما نیاز به پایش زودهنگام عوارض دیابت در افراد جوان مبتلا به دیابت داریم، اگر افراد جوان بتوانند آغاز این عوارض را در خود حتی چندسال به تأخیر بیاندازند بار مشکلات مرتبط با آن را کاهش داده و زندگی خود را طولانی ترخواهند نمود. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی American Medical Association منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/type-2-diabetes-in-teenagers-indicates-higher-risk-of-complications,-study-reports-93828057.html